Ahad, 1 Julai 2012

PERKARA YANG PERLU ANDA KETAHUI SEBELUM MULA AKTIVITI BERJALAN KAKI.

Antara perkara yang perlu anda tahu sebelum melakukan aktiviti berjalan kaki ada 4, iaitu :

1. Kasut dan pakaian sesuai
Anda digalakkan untuk memakai kasut dan pakai yang sesuai dengan diri anda. Pakaian yang selsesa akan dapat melindungi tubuh anda, disarankan agar anda memakai pakaian longgar dan menyerap peluh. Sekiranya anda lebih gemar dan selesa berjalan pada waktu malam atau sebelum terbenam matahari, gunakan pakaian berwarna cerah supaya pengguna berkereta  atau bermotor dapat melihat anda. Ini bagi mengelakkan anda daripada sebarang bahaya.


2. Lakukan pemanasan badan
Caranya mat mudah. Berjalan kaki secara perlahan-lahan selama lima minit sehingga anda merasa cukup panas. Pemanasan membantu mengelakkan risiko berlakunya kecederaan otot sewaktu anda berjalan kaki.


3. Lakukan regangan
Setelah pemanasan, lakukan regangan otot sekurang-kurangnya lima minit. Pastikan regangan yang anda lakukan merangkumi bahagian leher, tangan, punggung, otot bahagian atas dan bawah kaki termasuk otot yang berada di bahagian sisi belakang paha serta pergelangan kaki.


4. Sediakan alat pencegahan kecederaan
Antara kelengkapan keselamatan yang boleh anda sediakan adalah alat pelindung lutut atau gel panas untuk mengatasi rasa sakit atau lenguh otot sewaktu berjalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan